Minieuroland otrzymał dofinansowanie na nową atrakcję turystyczną
Projekt pn. „Multisensoryczna przygoda w sercu dżungli” jest realizowany w ramach projektu Osi Priorytetowej nr 9; działania nr 9.4 Transformacja gospodarcza, Typ projektu 9.4.A Inwestycje MSP, nabór FEDS.09.04-IP.01-013/23 programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027.
- Wartość projektu: 3 947 882,81 zł
- Dofinansowanie z UE: 1 444 347,36 zł
Podróż do odległej Kambodży
Nowa atrakcja tematyczna będzie poświęcona jednemu z najsłynniejszych zabytków świata – potężnej świątyni Angkor Wat. Jest to obiekt znany i budzący podziw na całym świecie. Odwiedzenie go jest często celem i nierzadko niespełnionym marzeniem ludzi z różnych zakątków globu. Podróż do Kambodży jest kosztowna i daleka, przez co nieliczni mogą pozwolić sobie na przemierzanie dżungli w poszukiwaniu zapomnianych świątyń i dorobku najstarszej cywilizacji. Nikt nie wie, jakie skarby skrywa dżungla, a ta ciekawość i chęć odkrywania są doskonałym punktem wyjścia do rozpoczęcia niezapomnianej przygody.
Dlaczego Angkor Wat? Jest to przede wszystkim synonim marzeń podróżników, dzika przyroda i zabytki ze ścisłej światowej czołówki. Żadne z budowli i żaden z elementów kultury nie tworzy z roślinnością tak zadziwiająco wspólnej i spójnej całości. Roślinność odgrywa w Minieurolandzie nadrzędną rolę, dlatego stylistyka kamiennej świątyni, zatopionej w samym sercu bujnej dżungli doskonale wpisuje się w charakter atrakcji i będzie niecodziennym dopełnieniem oferty. Rośliny i kamienne świątynie tworzą w Angkor Wat klimat prawdziwej przygody, do której Minieuroland pragnie zaprosić swoich Gości.
Minieuroland jest obiektem prezentującym cenne zabytki z regionu, Europy i świata. Chce przybliżyć zwiedzającym kulturę i zabytki Dalekiego Wschodu. Wielkość i złożoność starożytnych cywilizacji Wschodu są często przyćmione przez stosunkowo nowoczesne cywilizacje Zachodu. Ich historie są równie intrygujące, ale znacznie mniej znane, dlatego ważne jest, aby współczesny człowiek w pełni uznał i docenił wkład wszystkich narodów w zbiorowe dziedzictwo kulturowe świata.
Przygoda pobudzająca zmysły i tajemnice Czterech Żywiołów
Na odwiedzających będzie czekać niezwykle emocjonująca i pełna niespodzianek wyprawa do wnętrza kambodżańskiej świątyni. Minieuroland zapewni Gościom ogrom wrażeń i rozrywkę na światowym poziomie. Będą oni świadkami niezwykłego spektaklu i poznają żądnych przygód bohaterów, którzy zabiorą ich do zaginionej świątyni, pełnej magii oraz pozaziemskiej potęgi. Staną twarzą w twarz z czterema żywiołami, które władają światem i nadają mu kształt. Odbędą podróż pociągiem symulatorem a widoki jakie ukażą się w jego oknach zaprą dech w piersiach. Pasażerowie dotrą do stacji, która w żadnym stopniu nie będzie przypominać zwykłego peronu. Tam rozpocznie się kolejna przygoda, która przeniesie ich futurystyczną kapsułą czasu wprost do rozświetlonego ogromem barw baśniowego ogrodu.
Głównym tematem całego projektu będą cztery żywioły: woda, ogień, ziemia i powietrze. Za ich pomocą zostanie przedstawiony widzom obraz świata i możliwe skutki niszczycielskiej działalności człowieka, degradującej środowisko naturalne. Multimedialne widowisko ma zachęcać widza do refleksji oraz dbania o otaczające go środowisko.
Atrakcja dla każdego – grupy docelowe projektu
Grupę docelową stanowią osoby w każdym wieku, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Projekt dzięki swojej różnorodności poznawczej – ilości bodźców multisensorycznych – nie posiada barier językowych i może być atrakcyjny dla obcokrajowców, co ma duże znaczenie z uwagi na lokalizację atrakcji przy polsko-czeskim pograniczu.
Główne założenia projektowe oraz działania, jakie zostaną zrealizowane
Aranżacja i wykonanie scenografii budynku
Uczestnicy niecodziennej przygody wejdą do budynku, którego elewacja zostanie zaaranżowana na zabytkowe mury świątyni Angkor Wat wraz z precyzyjnymi detalami scenograficzno-dekoracyjnymi. Wewnątrz staną się współbohaterami spójnej przygody łączącej różne elementy rozrywkowe, multimedialne i technologiczne w formule 5D, zapewniającej prawdziwie multisensoryczne doznania.
Aranżacja i wykonanie scenografii sali widowiskowej
Przygoda rozpocznie się w sali widowiskowej. Podczas przygodowego spektaklu widzowie poznają tajemniczych bohaterów. Okaże się, że kambodżańska dżungla skrywa nie tylko zaginione świątynie, ale również strzeże czterech żywiołów władających światem. Zniknięcie talizmanów, strzegących żywioły może przynieść światu sporo nieszczęść lub sprawić, że ludzie zmienią swoje postępowanie i świadomość ekologiczną. Przygody bohaterów mają dostarczyć niecodziennej rozrywki oraz w przystępny sposób pozwolić zrozumieć istotę roli ochrony środowiska, jako naszego największego dobra i dziedzictwa. Głównym elementem prezentowanego show będzie trójwymiarowa scenografia, która zapewni dodatkowe doznania optyczne oraz wpłynie na silne zaangażowanie odbiorców w prezentowaną fabułę, poprzez zatarcie granicy między rzeczywistością a projekcją. Na angażującym różne zmysły seansie widzowie będą mieli trudność w wychwyceniu co jest naprawdę, a co dzieje się na niby, i stale będą zaskakiwani.
Aranżacja i wykonanie scenografii sali świątyni oraz zakup sceny obrotowej
Wnętrza świątyń kojarzą się z przygodą, z perypetiami Indiana Jonsa i ukrytymi skarbami. Wnioskodawca chce wykorzystać te skojarzenia do rozbudzenia ciekawości odbiorców i „otworzenia oczu” na najważniejsze zagadnienia ekologii, mające związek z działalnością człowieka. Widzom zostaną zaprezentowane cztery żywioły, który kształtują świąt, w jakim żyjemy. Uczestnicy multimedialnego widowiska z elementami scenograficznymi 5D oraz mappingu 3D poznają cztery największe tajemnice otaczającego nas świata – cztery żywioły, które przez miliardy lat żyły ze sobą i z ludźmi w pokoju, czyniąc planetę coraz piękniejszą oraz utrzymując na świecie równowagę. Przekonają się, że każdy z nich może budzić podziw, ciekawość, zachwyt, a czasem strach i przerażenie. Mogą być fascynujące i nieokiełznane, piękne i jednocześnie niebezpieczne. Sceneria świątyni czterech żywiołów będzie odwzorowaniem scenografii animacji z sali widowiskowej, co będzie kolejnym dowodem na to, że zacieranie granic pomiędzy fikcją a rzeczywistością jest możliwe i może mieć różne wymiary.
Widownia zajmie miejsca w centralnym miejscu sali na obrotowej platformie. W pomieszczeniu będą znajdowały się sarkofagi, w których uśpione były cztery żywioły. Sarkofagi będą się otwierać prezentując poszczególne „siły przyrody”. W czasie multimedialnego pokazu będą widoczne elementy projekcji na ścianach i suficie. Poza efektami nowoczesnej projekcji 3D, dla podkreślenia fizycznej obecności czterech żywiołów w świątyni zostaną wykorzystane specjalistyczne systemy 5D – potęgujące doznania widzów, tj. podmuch wiatru, uderzenie ciepła, krople wody czy drgania.
Aranżacja i wykonanie scenografii sali dworca oraz zakup symulatora wagonu pasażerskiego
Uczestnicy przygody skieruja swoje kroki na stary dworzec kolejowy, którego scenografia będzie stworzona w skali 1:1. Wszystko będzie zorganizowane jak w prawdziwym świecie. Będą słyszane zapowiedzi pociągów oraz budowane napięcie w związku z opóźnionym odjazdem. Pociąg jest elementem silnych skojarzeń i przywodzi na myśl przygodę, odkrywanie nieznanego. W animacji, stanowiącej widok w oknach pociągu podróżujący zobaczą jak różnorodny jest świat dzięki siłom przyrody i przekonają się jak niebezpieczny może być przez nadmierną ingerencję człowieka. Animacja będzie opierała się nie tylko na elementach modelowanych graficznie, ale również na prawdziwej grze aktorskiej z udziałem prawdziwych ludzi, co ma sprawić, że odbiór i utożsamienie się z fabułą będzie spotęgowane. Stanowi to unikalne połączenie wysokiej rangi rozrywki multimedialnej z edukacją ekologiczną.
Aranżacja i wykonanie scenografii sali kapsuły czasu oraz zakup symulatora kapsuły czasu
Podnosząc temat ekologii, ludzie na całym świecie odnoszą się do tego co było, co jest i jak będzie. Czas jest głównym czynnikiem determinującym stan naszego środowiska, dlatego to właśnie podróż w czasie będzie kolejnym elementem podróży. Podróżujący znajdą się na stacji rodem z filmów science-fiction. Okaże się, że nie są na świecie jaki znają. Znane im krajobrazy zastąpiła industralna architektura. W pewnej chwili otworzą się drzwi do statku kosmicznego, który zabierze Gości w podróż do iście baśniowego świata.
Aranżacja i wykonanie scenografii sali baśniowy ogród
Pasażerowie odbywający podróż kapsułą czasu trafiają do baśniowego ogrodu, oferującego widoki niczym ze snu. Dopełnieniem fizycznej scenografii rozświetlonych diodami LED roślin są multimedialne projekcje robaczków świętojańskich i efektów rodem z Avatara. W ostatniej sali uczestnicy przygody nie będą realizować żadnego scenariusza. Ma być to czas na wyciszenie emocji związanych z wcześniejszymi perypetiami oraz kontemplację nad różnorodnością świata i udziałem człowieka w jego tworzeniu lub degradacji.
Zakup i montaż fotowoltaiki 50kW wraz z bankiem energii
Jednym z ważnych elementów projektu, który podkreśla jego proekologiczny charakter jest instalacja paneli fotowoltaicznych. Instalacja fotowoltaiczna (OZE) zaplanowana została jako element wspierający żródło energii OZE dla ekranów, multimediów, oświetlenia. Energia będzie konsumowana na potrzeby własne. Zastosowanie w budynku fotowoltaiki przyczyni się do transformacji prowadzonej przez firmę działności w kierunku zrównoważonego rozwoju. Instalacja paneli fotowoltaicznych umożliwia samowystarczalność energetyczną dla realizowanego przedsięwzięcia, co znacząco obniży koszty eksploatacyjne związane z działaniem urządzeń multisensorycznych, które często wymagają dużej ilości energii elektrycznej. Dodatkowo, zastosowanie energii odnawialnej podkreśla zaangażowanie w ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w branży turystycznej.
Stworzenie scenariusza animacji 3D oraz mappingów do atrakcji multimedialnych wraz z produkcją i postprodukcją
Stworzenie scenariusza do animacji 3D oraz mappingów do atrakcji multimedialnych jest dla realizowanego projektu kluczowe, ponieważ zapewnia spójną i angażującą narrację, która pozwala odwiedzającym lepiej zrozumieć i zanurzyć się w prezentowanej historii. Opracowanie takiego scenariusza umożliwia też precyzyjne zaplanowanie produkcji i postprodukcji, co przekłada się na efektywne wykorzystanie zasobów i technologii, jednocześnie zapewniając, że finalny efekt wizualny i dźwiękowy będzie harmonijnie dopasowany do atmosfery atrakcji, wzmacniając doświadczenie multisensoryczne.
Cele i oczekiwane rezultaty projektu
Celem bezpośrednim projektu jest rozbudowa przedsiębiorstwa Beneficjenta oraz zwiększenie jego pozycji konkurencyjnej na krajowym rynku turystycznym poprzez stworzenie innowacyjnej multisensorycznej przygody opartej na przygodowej fabule świątyni Angkor Wat oraz Czterech Żywiołów. W długoterminowej perspektywie projekt przyczynia się do poprawy warunków społeczno-ekonomicznych szerszej grupy społecznej realizując cele pośrednie projektu:
- zwiększenie konkurencyjności firmy, poprzez wdrożenie innowacyjnej usługi
- ugruntowanie wizerunku nowoczesnego przedsiębiorstwa, wdrażającego innowacje technologiczne
- wzrost zatrudnienia w regionie
- wdrożenie nowoczesnych technologii w projekcie uwzgledniających m.in. aspekty środowiskowe
- powiększenie majątku firmy
- pozyskanie nowych klientów
Cele projektu mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstwa, ponieważ ich realizacja bezpośrednio wpływa na jego rozwój, zwiększając konkurencyjność i atrakcyjność oferty na dynamicznie rozwijającym się rynku turystycznym. Wdrożenie innowacyjnej, multisensorycznej atrakcji nie tylko przyciągnie nowych klientów, ale również umożliwi przedsiębiorstwu wyróżnienie się w branży, podkreślając jego nowoczesne podejście i zdolność do adaptacji technologicznych. Dodatkowo, wzrost zatrudnienia oraz implementacja rozwiązań przyjaznych środowisku wzmocnią lokalną gospodarkę i pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy jako odpowiedzialnej i nowatorskiej atrakcji turystycznej.
Termin realizacji projektu jest przewidziany na dzień 31 października 2025 roku.